Råd for å unngå svindel
Nå går vi inn i en travel handelsperiode som varer fram til jul. Mange handler på nett og er ekstra utsatt for svindlere som er på jakt etter penger og personlig informasjon. Her er våre beste råd for å unngå å bli lurt. Det viktigste? God, gammeldags sunn fornuft.
Fire råd for å unngå svindel
- 1
Sjekk alltid avsender
Nei, du har nok ikke vunnet 100 millioner dollar – selv om det står i en e-post. Er noe for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det. Mange svindlere bruker dessuten Google Translate for å oversette tekst til norsk, noe som sjeldent eller aldri resulterer i et godt språk. Se derfor etter skrivefeil og merkelige formuleringer. - 2
Vær kritisk til hva du klikker på
Vær på vakt hvis du mottar ukjente e-poster og tekstmeldinger som ber deg klikke på en lenke. Seriøse aktører som banken din, Skatteetaten, mobiloperatører, Netflix, eller andre steder hvor du har et abonnement, oppfordrer ikke kunder til å oppgi eller legge igjen sensitive personopplysninger som personnummer, kontonummer, eller passord via en lenke. - 3
Vurder om nettsiden eller tjenesten er legitim
Svindlere blir dessverre flinkere til å finne nye metoder for svindel. De blir også flinkere til å etterligne nettsteder og tjenester for å lure deg til å oppgi sensitive personopplysninger. - 4
Vær skeptisk til telefonsamtaler
En metode svindlere bruker, er å ringe fra det som ser ut som et norsk telefonnummer. De tar i bruk en programvare som skjuler det egentlige nummeret, og kan utgi seg for å være banken eller et annet seriøst kredittfirma.
Pass på BankID, passordene dine og ta grep for digital trygghet
Bruk sunn fornuft
Det viktigste du kan gjøre for å unngå å bli lurt er å bruke sunn fornuft.
I møte med en henvendelse – om det så er over tekstmelding, telefon eller e-post, så bør du alltid stille deg selv dette spørsmålet:
«Er det naturlig at jeg får denne henvendelsen, og er det naturlig at de spør meg om sensitiv informasjon»?
Vær også oppmerksom på språk, avsender og telefonnummer. Hvis det er noe som skurrer, ikke klikk på lenkene.
Vanlige metoder for svindel
Dette gjør du hvis du har blitt lurt
Kontakt banken
Det er viktig at du så snart som mulig får sperret alle kort og konter som kan være utsatt, har blitt misbrukt eller er tappet for penger.
Få oversikt
Forsøk å skaffe deg oversikt over hva som er på avveie og hva som er misbrukt eller tapt.
Endre BankID-passord og eventuelle andre passord
Hvis du har delt bankID passordet ditt eller andre personlige opplysninger, bør du umiddelbart endre passordet. Husk å bruk sterke, unike passord for hver konto.
Sjekk forsikringene dine
Undersøk med forsikringsselskapet ditt om du har en ID-tyveriforsikring i innboforsikringen din. Tryg og OBOS samarbeider for å tilby den beste forsikringen til medlemspris. Er du Tryg Pluss-kunde, får du inkludert forsikring mot ID-tyveri.
Anmeld saken til politiet
Ta kontakt med politiet og anmeld saken. På den måten kan politiet få mulighet til å hente inn digitale spor og bevis etter svindelen.
Les også
Dette er phishing og slik avslører du det
Svindlerne streber etter å få tak i personlig informasjon som du absolutt ikke bør dele. Hvis du blir utsatt for et phishing-angrep, gjelder det å vite hvordan du skal håndtere det og, like viktig, vite hva du ikke skal gjøre.
Skoleelever blir utnyttet som pengemuldyr
Unge helt ned i 14-års alderen rekrutteres av kriminelle nettverk og bidrar uvitende til hvitvasking av penger. Det finnes heldigvis forholdsregler du kan ta, og her kan du se noen gode råd fra oss.
Ble hundesvindlet for 30.000 kroner
Mihaela Mettevoll trodde hun skulle redde en hund ut av Ukraina. I stedet ble hun lurt av kyniske svindlere. Slik ble hun lurt.