Hopp til innholdet

Er du fornøyd med banken din?

I OBOS er vi opptatt av boligbygging, samfunnsutvikling og å oppfylle boligdrømmer for medlemmene våre. Uten medlemmer eksisterer ikke OBOS. Derfor er vi veldig glade for at så mange er fornøyde med det vi gjør!

Det er viktig for oss at medlemmene er fornøyde. Vi gjør jevnlig målinger av hvor tilfredse medlemmene er med tjenestene vi leverer. Hvert år gjennomfører EPSI Rating en uavhengig tilfredshetsundersøkelse blant kunder i norske banker. Epsi Rating er en leverandør av uavhengige kundetilfredshetsanalyser, og er en ekstern revisor av kundemassen.

Mange banker har godt fornøyde kunder, men likevel svarer nesten én av fire at de er misfornøyd. Det er gjerne kunder i de største bankene som er minst fornøyd.


Fornøyde kunder i OBOS-banken

Etter fem år som bank og iherdig arbeid for å være den beste banken for OBOS-medlemmene, er vi glade for å se at de som bruker oss, er svært godt fornøyde. Gode betingelser, enkelhet, god service og hjelp i forbindelse med boligkjøp utmerker seg – i tillegg til god nettbank.

Er det verd å bytte?

Vi lever bare én gang, og de færreste synes det er morsomt å bruke tiden sin på bank. Historisk har valg av bank handlet om beliggenhet og hvor foreldrene var kunder. Nå kan du ordne det meste på nett selv, og det er enklere å bytte enn mange tror.

Du kan være kunde i én eller flere banker. Om du finner ut at du ønsker å bytte, trenger du heller ikke bryte alle bånd til den banken du har fra før. Hvorfor slå deg til ro i en bank du ikke er helt fornøyd med? Ved å bytte bank kan du også potensielt spare flere tusen kroner i året, som du heller kan bruke på det som betyr noe for deg.

Hva er viktig for deg?

Vi legger alle vekt på forskjellige ting, også når det gjelder valg av bank. Men felles for de fleste av oss, er at vi setter pris på å få hjelp når vi trenger det. Du kan ordne det meste selv i nettbanken. Men enkelte ganger, for eksempel når du skal kjøpe bolig, er det betryggende å snakke med en som kan hjelpe deg. God rådgivning, enten det er personlig, på telefon eller på chat, er viktig ved store beslutninger. Selv den mest tålmodige kan bli irritert over å vente i kø dersom det er nødvendig å ringe kundeservice.

I årets undersøkelse ble kundene også spurt om bærekraftig utvikling er viktig for dem som bankkunder. 6 av 10 oppgir at det er viktig. Dessverre får bankene totalt sett dårlig score på dette området. Vi er heldigvis del av et konsern som legger stor vekt på samfunnsansvar. Hver krone banken bidrar med, går tilbake til å bygge fremtidens samfunn og oppfylle boligdrømmer.

Så enkelt er det å prøve ut en ny bank

  • Steg 1: Finn ut hva som er viktig for deg, og sjekk ut hva de ulike bankene tilbyr. Hvis pris er viktig, er det verd å orientere seg på finansportalen.no. Her kan du sammenligne dagligbanktilbud og renter på lån og sparing for alle banker.
  • Steg 2: Registrer deg hos den banken du har lyst til å prøve. Med BankID er dette gjort på få minutter.
  • Steg 3: Logg inn og test ut nettbanken, last ned mobilbanken, få oversikt de tjenestene du vil bruke.
  • Steg 4: Informer din arbeidsgiver om nytt kontonummer slik at du får lønnen inn i din nye bank.

Det er lov å være kresen. Velg den eller de bankene som tar vare på deg og oppfyller dine behov. Lurer du på om OBOS-banken kan passe for deg? Vi kan i alle fall love deg at vi skal fortsette å jobbe knallhardt for være den beste banken for OBOS-medlemmene.