Hopp til innholdet

BankID på mobil erstattes med
BankID-appen

BankID på mobil fases gradvis ut fra 1. september og skal erstattes med en app. Appen blir både bedre og raskere. BankID på mobil vil  fungere som normalt inntil videre, så lenge du har en gyldig avtale.

1. september 2022 startet vi utfasingen av BankID på mobil. BankID-appen som skal erstatte BankID på mobil kan du begynne å bruke allerede nå. Den gir en raskere og enklere hverdag med en bedre brukeropplevelse. I den første utgaven bruker du ditt personlig passord, men i framtiden vil du kunne identifisere deg med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Dersom du bytter mobil, telefonoperatør eller mister mobilen etter 1. september 2022, kan du ikke fornye din BankID på mobil. Da må du bruke BankID-appen for digital identifisering og signering.

Hvorfor erstattes BankID på mobil?

Nye reguleringer fra EU krever at digitale banktjenester skal moderniseres. Tjenesten er basert på eldre teknologi, og er avhengig av et fysisk SIM-kort for å fungere. Appen, derimot, bruker kun internett og er ikke avhengig av SIM-kort. 

Når kan jeg bytte til appen?

Dersom du har BankID-avtale fra OBOS-banken, kan du allerede nå begynne å bruke appen. Du kan fortsette å bruke BankID på mobil dersom BankID-avtalen fortsatt er gyldig. Vi anbefaler deg å logge inn i nettbanken og sjekke hvor lenge det er igjen av avtalen. Hvis avtalen går ut snart, burde du gå over til BankID-appen så fort som mulig.

Slik sjekker du når BankID-avtalen utløper

  1. Logg inn i nettbanken
  2. Trykk på Meny, og finn frem til menypunktet «Andre tjenester»
  3. Trykk på BankID, og skroll ned til «Mine avtaler»
  4. Under «Mine avtaler» kan du se hvor lenge det er igjen av BankID-avtalen din