Hopp til innhold

BankID-appen

BankID-appen sørger for sikker og rask digital identifisering.

BankID på mobil fases gradvis ut

Fra 1. september 2022 ble BankID på mobil erstattet med en app. Appen er både bedre og raskere. Utfasingen skjer gradvis, så BankID på mobil fungerer som normalt inntil videre, så lenge du har en gyldig avtale.

Skal du identifisere deg eller signere noe på nett med BankID har du to valg: Enten kan du bruke din fysiske kodebrikke, eller så kan du bruke BankID-appen.

BankID-appen er en rask løsning for digital identifisering. Du kan velge å identifisere deg med et personlig passord, ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Slik kommer du i gang med BankID-appen

  1. Last ned BankID-app for iPhone eller Android (du må ha iOS12 / Android 6 eller nyere på mobilen din):
    iPhone: Last ned appen her.
    Android: Last ned appen her.
  2. Aktiver appen (du velger selv om du vil aktivere med kodebrikke, BankID på mobil eller koder på SMS og e-post).
  3. Tillat varslinger.

Det kan ta opptil en time før appen er aktivert når du aktiverer med BankID eller BankID på mobil.

Mer informasjon om BankID-appen finner du på nettsiden til BankID.

Kom i gang med BankID-appen med kodebrikke

Aktiver BankID-appen med BankID på mobil

Hvorfor er BankID på mobil byttet ut?

BankID på mobil er basert på eldre teknologi, og er avhengig av et fysisk SIM-kort for å fungere. Appen bruker kun internett og er ikke avhengig av SIM-kort.

1. september 2022 startet vi utfasingen av BankID på mobil. BankID-appen gir en raskere og enklere hverdag med en bedre brukeropplevelse.

Dersom du har byttet mobil, telefonoperatør eller mistet mobilen etter 1. september 2022, kan du ikke fornye din BankID på mobil. Da må du bruke BankID-appen for digital identifisering og signering.

Noen har fortsatt tilgang til BankID på mobil. Når den fases ut kommer an på når din BankID-avtale utløper. Om du er usikker, er det uansett smart å oppdatere til BankID-appen nå.

Slik sjekker du når BankID-avtalen utløper

  • Logg inn i nettbanken.
  • Trykk på Meny, og finn frem til menypunktet «Andre tjenester».
  • Trykk på BankID, og skroll ned til «Mine avtaler».

Under «Mine avtaler» kan du se hvor lenge det er igjen av BankID-avtalen din.