Hopp til innholdet

Dette betyr den nye finansavtaleloven for deg

Den nye finansavtaleloven trådte i kraft 1. januar. Den har som formål å ivareta deg som kunde gjennom styrket forbrukervern. Her forklarer vi hva det betyr for deg som kunde. 

Den nye finansavtaleloven

Finansavtaleloven regulerer forholdet mellom deg og banken. Loven sier noe om hvilke plikter banken har, og hvilke rettigheter du som kunde har.

Dette skjer med avtalene dine

Den nye loven gjelder både nye og eksisterende avtaler. Eksisterende avtaler du har med banken fortsetter som før, og fornyes på samme måte som før. Du som kunde trenger derfor ikke foreta deg noe som helst.

Selv om avtalene du har i dag fortsetter som før, må vi informere deg om at noen regler i den nye loven kan gå foran eksisterende avtalebestemmelser. For eksempel hvis avtalen du har i dag ikke samsvarer med den nye loven. Hvis det skjer får du varsel fra oss om at det blir endringer i avtalen din.  

Bedre forbrukervern og strengere krav til banken

Finansavtaleloven gir deg som kunde styrket forbrukervern. Det betyr blant annet at det stilles strengere krav til oss som bank når det gjelder informasjon og varsling. Vi må kommunisere enkelt og på en forståelig måte, slik at du som kunde tar de riktige valgene for din økonomi. Derfor kan du oppleve å få flere meldinger og varsler fra oss, enn det du har fått tidligere. 

Finans Norge har laget en side med utfyllende informasjon, der du finner alt du trenger å vite om den nye finansavtaleloven. Les mer om loven på Finansnorge.no 

Hva betyr endringen for deg

Som forbruker får du flere fordeler med den nye finansavtaleloven:

  • Du får varsel fra oss på SMS når vi har sendt deg viktige meldinger i nettbanken.
  • Styrket forbrukervern og lavere egenandel hvis BankID eller bankkort blir misbrukt.
  • Renteendringer varsles to måneder før endringen trer i kraft, mot tidligere 6 uker (gjelder fra 1. juli 2023).
  • Du kan oppleve å få flere spørsmål når du inngår nye avtaler med oss. Det gjør vi for at vi skal være sikker på at du har forstått innholdet i avtalen.  

Sjekk at vi har riktige kontaktopplysninger 

Fremover får du SMS fra oss når vi har sendt deg viktig informasjon i nettbanken og mobilbanken. Dette gjelder for eksempel når vi endrer renten på boliglån og sparekontoer. Derfor er det smart å dobbeltsjekke at vi har registrert riktig e-post og telefonnummer. 

Logg inn og sjekk opplysningene dine 

Ny finansavtalelov, kort oppsummert

  • Gjelder fra 1. januar 2023
  • Dine eksisterende avtaler fortsetter som før
  • Du kan oppleve å få flere meldinger fra oss
  • Bedre forbrukervern
  • Banken kommuniserer elektronisk med deg i mobilbank og nettbank (du kan reservere deg, og analoge avtaler fortsetter som før)