Hopp til innholdet

Se opp for svindel

Det kan være vanskelig å oppdage svindelforsøk. Her er våre beste råd for å unngå å bli lurt.

Banksvindlere blir stadig mer avanserte, og finner nye måter å lure folk til å oppgi informasjon som absolutt ikke skal oppgis. Vi kan derfor ikke gjenta det nok ganger: Ikke del kontoinformasjon, BankID, PIN-koder eller passord via e-post, telefon, videosamtale, nettside, sms eller på noen annen måte - uansett hvem som ber om det. Dersom du opplever at banken eller noen andre ber om disse opplysningene, kan du være sikker på at det et svindelforsøk.

Telefonsamtaler

Vær skeptisk til telefonsamtaler! En metode svindlere bruker, er å ringe fra det som ser ut som et norsk telefonnummer, og utgir seg for å banken eller et annet seriøst kredittfirma. Personen i andre enden av telefonen snakker gjerne plettfritt norsk og har overbevisende kjennskap om hvordan bankene opererer. De forteller intetanende mennesker at de har fått innvilget lån, og klarer ofte å lure ut opplysninger som kortnummer, BankID, passord, osv. Så fort de har fått tak i det de trenger, kan de logge inn i nettbanken og tømme kontoen. Vær derfor på vakt hvis banken ringer deg, uten at du forventer det. Blir du satt over til en «annen bank», legg på. Ring heller til banken selv. Den ekstra telefonsamtalen kan fort avsløre om du har blitt forsøkt svindlet eller ikke. Unngår du å dele noen opplysninger, er det svært lite svindlerne får gjort. Snakker personen engelsk og ber om personlige opplysninger som BankID-passord, PIN-koder og lignende? Legg på. Banken og andre seriøse bedrifter vil aldri be om denne informasjonen

Lenker

Vær på vakt mot annonser og nettsider. Kopiering av utseende og logo til kjente nettsteder er også en måte å få tak i personlige opplysninger på. Enten det er en annonse, artikkel på et nettsted, eller en lenke i e-post fra en avsender du tilsynelatende er kunde hos, er det lurt å være skeptisk. Nettsvindel er en milliardindustri og et økende problem. Falske annonser som leder til nettsteder som ber om personlig informasjon blir mer og mer vanlig. Dersom noe virker for godt til å være sant, ikke klikk på det.

E-poster

Mottar du en e-post som gir deg en dårlig magefølelse, undersøk e-postadressen mot tidligere e-poster du har mottatt. Er avsenderadressen en helt annen, bør du gi beskjed til den rette avsenderen og deretter slette e-posten. 

Når skaden er skjedd

Enten du har blitt utsatt for svindel eller svindelforsøk, er det viktig at du kontakter politiet og banken umiddelbart. Jo raskere du melder fra, jo enklere er det å hjelpe deg. Undersøk gjerne med forsikringsselskapet ditt om du har en ID-tyveriforsikring i innboforsikringen din, for det kan gjøre det enklere å komme ut av den leie knipen. Tryg og OBOS samarbeider for å tilby den beste forsikringen til medlemspris. Er du Tryg Pluss-kunde, får du inkludert forsikring mot ID-tyveri.

Ikke del

Bank-ID er personlig og skal ikke deles med noen. Selv om man deler alt med sine kjære, skal du ikke dele BankID med familiemedlemmer, venner, banken eller politiet. Når du holder passordet for deg selv, er det mindre risiko for å bli svindlet med mindre noen får tak i kodebrikken og passordet ditt. Hvis du selv ønsker at noen andre enn deg skal ha tilgang til bankkontoen din, kan du legge til en disponent i nettbanken. Vedkommende må da logge inn i sin nettbank med sin BankID for å se kontoen dere deler.