Hopp til innholdet

Trygg og praktisk betaling med kredittkort

Åtte av ti nordmenn har ett eller flere kredittkort, og bruker det gjerne til å betale for varer og tjenester.


Det er ikke rart mange bruker kredittkortet til å betale for varer og tjenester. Det er en trygg betalingsmetode, og kan i noen tilfeller spare deg for noen kroner, forutsatt at du tilbakebetaler ved forfall. 

Rentefri betalingsutsettelse ved varekjøp  

Ved varekjøp med kredittkort får du rentefri betalingsutsettelse i inntil 45 dager. Dersom du betaler hele fakturabeløpet ved forfall koster det deg ingenting å benytte denne kreditten.

I følge en undersøkelse fra SIFO, oppgir 67 prosent av norske forbrukere å ha brukt kredittkort som betalingsmiddel det siste året, oftest til forbruksvarer og reiser. For de fleste handler det om velge en praktisk betalingsmetode, eller å fordele store kjøp over flere måneder i stedet for å betale alt på én gang. Det kan være hensiktsmessig å betale litt for å kunne fordele kostnadene over litt tid, men pass på at du ikke benytter denne løsningen for å finansiere et forbruk du egentlig ikke har råd til. 

Når du tar ut penger i minibank, overfører penger til brukskontoen din eller betaler regninger fra kredittkortkontoen, belastes renter fra første dag. Du får da betalingsutsettelse, men det er ikke rentefritt.

Bruk kortet til å få rabatter

Mange kredittkort gir deg fordeler som forsikring, bonuspoeng og rabatter. Her kan det være penger å spare, men husk da at du må betale fakturaen innen forfall for å få fullt utbytte av fordelen.

OBOS Kredittkort gir deg 10 prosent rabatt på billetter til et stort utvalgt kultur- og sportsarrangementer over hele landet. Det kan spare deg for inntil 2 500 kroner pr år. Denne rabatten kommer i tillegg til eventuelle medlemsrabatter som du får ved å være OBOS-medlem. 

Priseksempel ved bruk av OBOS Kredittkort: 15 000 kroner i benyttet kreditt over 12 måneder gir effektiv rente på 23,45 prosent og et totalbeløp på 16 600 kroner. Kostnad: 1 600 kroner.  

Mulighet til å kontrollere det du har kjøpt før betaling

Når du betaler med kredittkort trekkes ikke pengene direkte fra din personlige bankkonto. Mange opplever det derfor som tryggere å benytte kredittkort ved netthandel. Du har mulighet til å kontrollere at transaksjonene stemmer før du betaler kortregningen. I mange tilfeller vil du også ha mottatt varen/tjenesten, og kan kontrollere at alt er i orden før betaling. 

Trygghet hvis selger ikke oppfyller sine forpliktelser

Du har ekstra beskyttelse når du handler på kreditt. Finansavtaleloven gir deg rett til å fremme pengekrav til banken/kredittyter dersom den du kjøper varen eller tjenesten av ikke ivaretar sine forpliktelser. Denne rettigheten har du ikke hvis du betaler kontant eller overfører fra konto.

Når du betaler med kredittkort står du sikrere dersom du blir svindlet, hvis selger går konkurs, om du ikke mottar varen eller tjenesten, eller hvis denne er mangelfull. Det samme gjelder dersom det er trukket et høyere beløp enn du har gitt tillatelse til, eller hvis selger nekter deg å bruke angreretten. 

Du kan fremme krav til banken dersom følgende krav er innfridd: 

  • Du har handlet på kreditt
  • Selgeren er næringsdrivende og ikke en privatperson
  • Det foreligger en feil /mangel ved varen eller tjenesten 
  • Du har klaget skriftlig til selger for å få løst saken, men fått avslag  

Kravet må være et pengebeløp som ikke overstiger det beløpet varen eller tjenesten har kostet.

Les mer om dine rettigheter ved kjøp på kreditt på Forbrukerrådets nettsider.

Betaling til utlandet

Dersom du skal kjøpe varer eller tjenester i utlandet, eksempelvis betale for feriebolig, bør du ikke overføre penger direkte. Da har du ikke de samme rettighetene som når du bruker kredittkort.

Velg lokal valuta i utlandet

Når du bruker bank- eller kredittkort i utlandet blir du belastet for vekslingsgebyr og valutapåslag på 1,75%. Brukerstedet, den butikken, restauranten, minibanken etc. du benytter, vil ofte tilby deg å betale i norske kroner. Da får du som regel en dårligere vekslingskurs. Velg derfor den valutaen som gjelder i landet du besøker.

Unngå at kortet ditt blir misbrukt

For å unngå at kortet ditt blir stjålet og/eller misbrukt av andre, er det viktig at du oppbevarer kortet trygt. Det betyr at du alltid bør se kortet ditt når en restaurant, hotell, butikk eller lignende skal belaste kortet. 

Lær PIN-koden din, og oppbevar aldri koden sammen med kortet.

Vi anbefaler å sette på regionsperre på både bankkort og kredittkort. Dersom noen skulle kopiere/skimme kortet ditt, vil regionsperren forhindre gjennomføring av transaksjoner i områdene med regionsperre. Du kan når som helst endre regionsperren i nettbanken og mobilbanken.

Dersom kortet blir stjålet, mistet eller på annen måte misbrukt, bør du sperre det umiddelbart. Du kan sperre kortet hele døgnet på +47 22 86 58 00, eller ved å kontakte kundeservice.