BankID er en trygg og sikker elektronisk legitimasjon som brukes for å identifisere deg på nett. Mens du i den fysiske verden identifiserer deg med pass eller førerkort, kan du i den digitale verden bruke BankID for å bekrefte hvem du er. BankID bekrefter din identitet på linje med den håndskrevne signaturen din. Du skal derfor aldri dele passord eller kodebrikke med andre. Er du over 15 år, kan du bestille BankID.
Slik bestiller du BankID med kodebrikke
For å bestille BankID må du være legitimert med pass eller norsk nasjonalt ID kort hos oss. Når du bestiller BankID, så får du beskjed om du er registrert med riktig legitimasjon eller ikke.
Se oppskrift for hvordan du kommer i gang med BankID på kodebrikke.
Mer enn bare innlogging
BankID kan brukes til blant annet innlogging i nettbanken, og kan brukes på tvers av bankene du er kunde i. Du kan dessuten signere dokumenter elektronisk ved å bruke BankID. Du slipper med andre ord å møte opp personlig eller sende dokumenter i posten, for eksempel ved søknad om barnehageplass, bud på bolig, lånesøknad eller tinglysning av dokumenter.
Hva skjer hvis jeg glemmer passordet mitt?
Ved signering av avtaler som krever ekstra sikkerhet, må du fortsatt bruke passordet ditt – så det er viktig at du husker dette. Hvis du ikke husker passordet du bruker med BankID-brikken i dag, kan du kontakte oss på telefon 22 86 58 00 eller sende oss en melding i nettbanken.
Beskytt deg mot svindel
Vi vil aldri be deg om sensitiv informasjon på e-post, SMS eller telefon. Vi vil heller aldri be deg bekrefte med BankID i en telefonsamtale. Pass på at du ikke bekrefter BankID på mobil-forespørsler fra ukjente, og oppgi aldri passordene dine til andre.
Les også: Se opp for svindel