Hopp til innholdet

BankID

Personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. 

 

Logg inn og bestill BankID

Slik får du BankID

Mens du i den fysiske verden identifiserer deg med pass eller førerkort, kan du i den digitale verden bruke BankID for å bekrefte hvem du er. 
Vil du ha BankID fra OBOS-banken, er det et par kriterier du må oppfylle:

  • Du må være over 15 år.
  • Du må ha norsk fødselsnummer.
  • Du må legitimere deg med pass som har RFID-brikke.
  • Du må være kunde i OBOS-banken og ha nettbank. Her kan du registrere deg om du ikke allerede har gjort det.

Pass med RFID-brikke kjennetegnes med symbolet du finner nederst på fremsiden av passet:

Norsk pass med RFID-brikke

Slik fungerer BankID

BankID er en elektronisk legitimasjon som brukes for å identifisere deg og signere på nett. Du kan bruke BankID med kodebrikke eller BankID på mobil:

BankID med kodebrikke:

Du identifiserer deg med fødselsnummer og personlig kode, samt en engangskode fra en kodebrikke. Du kan bestille BankID i nettbanken. Du mottar et engangspassord på e-post som du endrer ved førstegangs pålogging. Bruk passordet og kodebrikken når du skal logge inn i nettbanken eller handle på nett. 

BankID på mobil:

Med BankID på mobil kan du erstatte kodebrikken med din mobiltelefon. Bestill BankID på mobil i nettbanken. Den eneste forutsetningen er at du er pålogget med BankID eller kodebrikke fra OBOS-banken. Ha mobilen tilgjengelig ved bestilling. Følg instruksjonene og tjenesten vil være på plass innen et par minutter.

Nesten alle teleoperatører og telefontyper har støtte for tjenesten.

BankID på mobil følger SIM-kortet, og ikke mobiltelefonen. Bytter du SIM-kort (f.eks. ved bytte av mobiloperatør), blir du nødt til å bestille BankID på mobil på nytt. Heldigvis er det fort gjort!

Dersom du opplever problemer, ta kontakt så hjelper vi deg. 

Se også: