Hopp til innholdet

BankID

Slik kommer du i gang med BankID-appen. BankID er din personlige elektroniske legitimasjon når du skal identifisere deg eller signere noe på nett. 

Bestill BankID hos OBOS-banken

Dette er BankID

BankID er en trygg og sikker elektronisk legitimasjon som brukes for å identifisere deg på nett. Mens du i den fysiske verden identifiserer deg med pass eller førerkort, kan du i den digitale verden bruke BankID for å bekrefte hvem du er. BankID bekrefter din identitet på linje med den håndskrevne signaturen din. Du skal derfor aldri dele passord eller kodebrikke med andre. Er du over 15 år, kan du bestille BankID.

BankID på mobil fases ut

Fra 1. september 2022 vil BankID på mobil gradvis fases ut, og det er ikke mulig å fornye BankID på mobil-avtalen. Vi anbefaler derfor at du tar i bruk BankID-appen.

Les også: BankID på mobil erstattes med BankID-appen

BankID-app

Nå kan du bruke BankID via app. Da blir det enklere, sikrere og raskere å logge inn og signere med BankID.

Slik kommer du i gang med BankID-appen

  • Last ned BankID-app for iPhone eller Android
    Du må ha iOS12 / Android 6 eller nyere på mobilen din
  • Aktiver appen
    Du velger selv om du vil aktivere med BankID, BankID på mobil eller koder på SMS og e-post.
    Her finner du fremgangsmåte for:
  • Tillat varslinger
  • Det kan ta opptil en time før appen er aktivert når du aktiverer med BankID eller BankID på mobil

Mer informasjon om BankID-appen finner du på nettsiden til BankID.

BankID med kodebrikke

Du bruker fødselsnummeret ditt, engangskode fra kodebrikken og et personlig passord for å identifisere deg. Det er en enkel sak å bestille BankID fra OBOS-banken i nettbanken.

Mer enn bare innlogging

BankID kan brukes til blant annet innlogging i nettbanken, og kan brukes på tvers av bankene du er kunde i. Du kan dessuten signere dokumenter elektronisk ved å bruke BankID. Du slipper med andre ord å møte opp personlig eller sende dokumenter i posten, for eksempel ved søknad om barnehageplass, bud på bolig, lånesøknad eller tinglysning av dokumenter.

Hva skjer hvis jeg glemmer passordet mitt?

Ved signering av avtaler som krever ekstra sikkerhet, må du fortsatt bruke passordet ditt – så det er viktig at du husker dette. Hvis du ikke husker passordet du bruker med BankID-brikken i dag, kan du kontakte oss på telefon 22 86 58 00 eller sende oss en melding i nettbanken.

Beskytt deg mot svindel

Vi vil aldri be deg om sensitiv informasjon på e-post, SMS eller telefon. Vi vil heller aldri be deg bekrefte med BankID i en telefonsamtale. Pass på at du ikke bekrefter BankID på mobil-forespørsler fra ukjente, og oppgi aldri passordene dine til andre.

Les også: Se opp for svindel

Feilmeldinger

Vi har samlet sammen noen av de vanligste feilmeldingene ved problemer med BankID eller BankID på mobil. 

Ofte stilte spørsmål

Vil du ha BankID fra OBOS-banken?

  • Da må du være over 15 år og ha norsk fødselsnummer.  
  • Du må ha pass med RFID-brikke for å legitimere deg når du henter kodebrikken.
  • Du må ha nettbank hos oss.

Pass med RFID-brikke kjennetegnes med symbolet nederst på fremsiden av passet.