Hopp til innholdet

Bestill BankID og BankID på mobil

For å bestille BankID eller BankID på mobil, må du være legitimert med pass hos oss. Når du bestiller BankID, så får du beskjed om du er registrert med riktig legitimasjon eller ikke.

Slik bestiller du BankID

Skal du bestille BankID fra OBOS-banken, må du ha fylt 15 år. Du trenger også kodebrikke fra oss. Har du ikke kodebrikke, send en melding fra nettbanken eller ring oss.

  • Logg inn i nettbanken med kodebrikke fra OBOS-banken.
  • Åpne menyen og velg Andre tjenester og BankID.
  • Følg deretter instruksjonene på skjermen.
  • Du mottar et engangspassord på e-post som du kun kan bruke i OBOS-banken. Når du logger inn i nettbanken med BankID, kan du endre det og dermed lager du ditt personlige passord for fremtidige innlogginger.
  • Fremover kan du bruke kodebrikke og det personlige passordet du lagde når du logger inn i nettbanken, og alle andre steder som krever BankID.

Slik bestiller du BankID på mobil

Vil du bestille BankID på mobil, må du ha fylt 18 år og ha kodebrikke fra OBOS-banken.

  • Ha mobilen i nærheten av deg.
  • Logg inn i nettbanken med kodebrikken fra OBOS-banken. 
  • Velg Andre tjenester og BankID i menyen.
  • Følg instruksjonene som dukker opp i nettbanken og på mobilskjermen.
  • Vanligvis tar det kun et par minutter, så er BankID på mobil klar til bruk.

De aller fleste teleoperatører og mobiltelefoner støtter BankID på mobil.

Trenger du ny kodebrikke?

  • Har du BankID på mobil, logg inn i nettbanken og send oss en melding.
  • Har du ikke BankID, registrer deg som kunde. Velg alternativet Registrer deg uten BankID. Da sender vi deg kodebrikken i posten, men du må legitimere deg på posten ved å vise frem passet ditt.
  • Er du kunde i OBOS-banken, kan du ringe oss på 22 86 58 00 for å bestille ny kodebrikke.

Informasjon til deg som er Telenor-kunde

Telenor og operatører i Telenors nett oppgraderer sikkerheten for BankID på mobil med jevne mellomrom. Som en konsekvens av dette, må du aktivere BankID på mobil på nytt. Telenor har kontroll på hvem som må ha nytt SIM-kort.

  • Dersom du må ha nytt SIM-kortet, får du tilsendt et i posten. Først må du aktivere det nye SIM-kortet, deretter kan du aktivere BankID på mobil igjen.
  • Trenger du ikke nytt SIM-kort, får du kun en SMS fra oss om at det er på tide å reaktivere BankID på mobil. Så snart du har gjort det, fungerer alt som før igjen.

Du finner mer informasjon om oppgraderingen på vipps.no/bankid (ekstern side).

Dette lurer mange på: