Feilmeldinger for BankID
Her finner du forklaring på de vanligste feilmeldingene du kan få når du bruker BankID/ BankID på mobil.
Forklaring på de vanligste feilmeldingene:
-
9314
Får du denne feilmeldingen, har du nok tastet passordet feil for mange ganger. Ring oss på 22 86 58 00, så hjelper vi deg.
-
9403
Får du denne feilmeldingen, har du sannsynligvis brukt opp maks antall forsøk på å skrive inn engangskoden når du har logget inn med BankID. Ring oss på 22 86 58 00, så hjelper vi deg.
-
BID-1204, 1373, 1402, 1410
Får du denne feilmeldingen, er det som regel en midlertidig feil. Smør deg med tålmodighet og prøv igjen litt senere.
-
BID-1313
Får du denne feilmeldingen, har BankID-en din utløpt. Ring oss på 22 86 58 00, så hjelper vi deg.
-
BID-1433
Dette er en feilmelding som dukker opp hvis du har skrevet bokstaver i stedet for tall i feltet for engangskode (der du skal skrive inn tall fra kodebrikken).
-
BID-1439
BankID-en din har nok blitt sperret. Feilmelding dukker vanligvis opp hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger. Årsaker kan være:
- Kan du ha brukt en annen/feil kodebrikke enn din egen?
- Om du er kunde i flere banker, kan du ha brukt kodebrikke tilhørende en annen bank enn den du prøver å logge inn på?
- Om du er kunde i flere banker, kan du ha brukt feil BankID når du logger inn?
- Har du valgt riktig bank og BankID da du førsøkte å logge inn?
Ring oss på 22 86 58 00 så hjelper vi deg.
-
BID-20a1, BID-20a2, BID-20b0, BID-20b1, BID-2018, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-2034
Det kan være ulike grunner til at du får denne feilmeldingen, men som regel skyldes det nettleseren eller internettforbindelsen din.
- Har du en gammel versjon av nettleseren din? Nye versjoner er både sikrere og mer stabile.
- Du kan ha dårlig internettforbindelse eller treg pc. Start modemet på nytt.
- Virker nettet som det skal, er det lurt å starte pc-en på nytt og prøve igjen.
Hvis feilmeldingen fremdeles dukker opp, bør du kontakte nettleverandøren din .
- Har du en gammel versjon av nettleseren din? Nye versjoner er både sikrere og mer stabile.
-
BID-5007
Får du denne feilmeldingen, kan det være feil i nettleseren din, eller en sperre på BankID-en. Logg inn med en annen nettleser. Om dette ikke løser problemet, ring oss på 22 86 58 00 så hjelper vi deg.
-
C 30E, C 30F
Denne feilmeldingen dukker opp når BankID på mobil er sperret, som regel på grunn av at man har tastet feil kode for mange ganger. Løsningen er å logge inn i nettbanken med kodebrikke/ BankID, og bestille BankID på mobil på nytt.
-
C 131, C 293
Denne feilmeldingen dukker som regel opp når det allerede kjører en BankID-prosess på mobilnummeret ditt. Prøv igjen litt senere.
-
C 161
Denne feilmeldingen tyder på at det ikke finnes noen aktiv BankID på mobilnummeret du skrev inn. Kan du ha skrevet feil nummer?
Du kan bestille BankID på mobil i nettbanken ved å logge inn med kodebrikke eller BankID fra OBOS-banken.
-
C 167
Har du nylig byttet SIM-kort, mobilnummer eller abonnement? Da må du slette og opprette BankID på mobil på nytt. Logg inn i nettbanken med kodebrikke eller BankID fra OBOS-banken og bestill BankID på mobil på nytt.
-
C 302
Denne feilmeldingen tyder på at vi ikke får kontakt med mobiltelefonen din. Har du husket å åpne tastelåsen? Skru gjerne telefonen av og på hvis feilen gjentar seg.
-
C 308, C 30C, C 325
Denne feilmeldingen tyder på at mobiloperatøren din har svake eller ustabile signaler. Prøv igjen om noen minutter eller kontakt mobiloperatøren og hør om de har noen løsning.