Hopp til innholdet

Dagligbank for alle

OBOS-banken er en digital bank, som betyr at vi ikke har noen fysiske bankfilialer. Du kan likevel være kunde hos oss selv om du bruker tjenester som ikke er digitale. 

Slik bruker du OBOS-banken uavhengig av digitale ferdigheter

Her finner du informasjon om hvordan du kan bruke banken både med og uten internett, eller i en kombinasjon – hvis du ønsker å være «halvdigital».  

Våre tjenester

 

Fremtidsfullmakt og vergemål

Demens og annen alvorlig sykdom kan gjøre at du en gang i fremtiden trenger hjelp. En fremtidsfullmakt gir deg muligheten til å velge noen du stoler på til å ta vare på din økonomi og dine personlige interesser den dagen du ikke klarer det selv. De fleste velger et barn, ektefelle eller samboer som fullmektig. Det er viktig at det kommer tydelig frem hva fullmakten innebærer, og at den gjelder hvis det har skjedd noe som fører til at du ikke er i stand til å ta egne beslutninger.

Banken trenger ikke kopi av fremtidsfullmakten før den skal gjelde.

Fremtidsfullmakt erstatter gjerne vergemål, men hvis det ikke foreligger en fremtidsfullmakt på tidspunktet behovet oppstår kan vergemål være et alternativ. Vergemål er det offentlige alternativet til det å skrive fremtidsfullmakt. Hvis Statsforvalteren oppretter vergemål for en person oppnevnes det samtidig en verge. En verge kan være et familiemedlem, en venn eller en profesjonell verge.

Mer informasjon om fremtidsfullmakt og vergemål finner du på statsforvalteren.no.

Viktig å vite for deg som hjelper

Er du en som av og til hjelper en venn eller et familiemedlem med nettbank, mobilbank og økonomi? Da må du huske dette: Det er ikke lov å bruke en annen person sin BankID. Hvis du skal hjelpe til med digitale betalinger må du legges til som disponent.

Trenger den du skal hjelpe skjema for å opprette disponent, kan dere ringe oss på telefon 22 86 58 00, så hjelper vi dere med det.