Hopp til innhold

Hei! Trenger du hjelp?

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål, nyttige snarveier og kontaktinformasjon til kundeservice.

Velg kategori

Ofte stilte spørsmål

Det er veldig enkelt å bli kunde og bytte bank til OBOS-banken. Vi har laget en guide som forklarer hvordan du gjør det steg for steg.

Slik bytter du bank

Hvis du har glemt passordet ditt kan du sende oss en melding i mobilbanken eller nettbanken, så sender vi deg et nytt passord. Du kan også ringe oss på telefon 22 86 58 00, så hjelper vi deg.

NB: Har du BankID fra en annen bank, må du kontakte den banken du har fått BankID fra for å få tilbakestilt passordet ditt.

Ønsker du å flytte boliglånet ditt fra en annen bank?
Da sender du inn en søknad om om å flytte boliglånet ditt til oss.
Se hvordan du flytter boliglånet

Ønsker du å øke boliglånet som du allerede har hos oss?
Da logger du inn i mobil- eller nettbank og søker om å øke boliglånet.

Skal du kjøpe ny bolig?
Da trenger du et finansieringsbevis som forteller deg hvor mye du kan låne og hvor mye du kan kjøpe bolig for.
Les mer om hvordan du søker finansieringsbevis her

Frister for betaling

Det går fire trekk om dagen. Tidspunkter for når pengene kommer inn på konto står i parentes.

  • Klokken 00:00 (ca. 06:15)
  • Klokken 09:30 (ca. 11:30)
  • Klokken 11:30 (ca. 14:00)
  • Klokken 13:30 (ca. 16:00)

Betalinger registrert etter klokken 13:30 kommer vanligvis ikke inn på mottakers konto samme dag. Disse vil gjennomføres første tilgjengelige virkedag.

Er den du skal betale til kunde i OBOS-banken?
Når du overfører eller betaler til en mottaker i OBOS-banken, blir betalingen som regel utført med en gang.

Ja, OBOS-banken har støtte for disse digitale lommebøkene:

  • Apple Pay
  • Google Pay
  • Fitbit Pay
  • Garmin Pay

En digital lommebok er en app på mobiltelefon eller smartklokke, der du kan legge til ett eller flere betalingskort. Den digitale lommeboken lar deg betale direkte på kortterminaler med mobiltelefon eller smartklokke, slik at du kan legge igjen bankkortene dine hjemme.

Illustrasjon av to smilende snakkebobbler

Ønsker du å snakke med oss?

Om du ikke fant svaret på det du trengte under Spørsmål og svar hjelper vi deg gjerne på telefon.

Åpningstider på telefon

Mandag til fredag: 09.00 - 15.00

Lørdag og søndag: Stengt

Avvikende åpningstider i mai

Vi er stengt 1. mai, 9. mai, 17. mai og 20. mai

Utenfor åpningstid

På telefon hjelper vi deg utenfor åpningstid med innlogging i nettbank, kodebrikke, kort og utenlandsbetaling.

Sperring av bankkort og hjelp til innlogging

Du kan sperre bankkortet på telefon, i nettbank eller mobilbank. Har du problemer med BankID eller innlogging er det best om du ringer oss.

Om du er kunde i OBOS-banken kan du sende oss en melding direkte i nettbanken. Meldinger sendt i nettbanken behandles innenfor våre åpningstider. Om din henvendelse haster anbefaler vi deg å kontakte oss på telefon.

Illustrasjon av snakkebobble og megafon

Uventet SMS eller e-post fra banken?

Det kan være svært vanskelig å oppdage svindelforsøk. Derfor har vi samlet sammen våre beste råd for å unngå å bli lurt.

Nyttige lenker