Hopp til innholdet

Slik bytter du bank

Flytt gradvis inn hos oss, og avslutt kundeforholdet i din gamle bank når og hvis du ønsker det. 

Ta i bruk OBOS-banken

Med en gang du blir registrert som kunde hos oss, får du automatisk en OBOS-konto. Kontoen står klar til bruk umiddelbart. Trenger du flere kontoer, bestiller du dem ganske enkelt i nettbanken. 

Det er lurt å laste ned mobilbank-appen, så har du alltid banken tilgjengelig. 

1. Bestill bankkort

Er du OBOS-medlem, betaler du ingen årsgebyr på kortet som du fort gjort kan bestille i nettbanken. Det beste av alt, er at du lager din egen PIN-kode. Da slipper du med andre ord å måtte huske enda en kode.

2. Få pengene inn på riktig konto

Send en e-post til arbeidsgiveren din med det nye kontonummeret så lønnen kommer inn på riktig konto. Om du mottar andre innbetalinger som f.eks. barnetrygd, pensjon, barnebidrag, studielån/stipend, og skattepenger, bør du sende det nye kontonummeret ditt til de det gjelder.

3. Oppdater appene dine

Husk også å oppdatere betalingsinformasjonen din i Vipps, Ruter, Google Play, App Store og andre steder der du har lagret kort- eller kontonummer. Det er kjedelig om du ikke får betalt fordi du har glemt å registrere nytt kort- eller kontonummer på forhånd.

4. Flytt betalingsavtaler 

Har du avtalegiroer i din gamle bank, kan du registrere dem på nytt hos oss. Det er enklere enn mange tror å flytte avtalegiro. 

Andre betalingsavtaler, eksempelvis faste trekk til forskjellige kontoer eller betalinger, er en enkel sak å opprette på nytt. Det er en engangsjobb som er gjort på en, to, tre.

Har du eFaktura-avtaler, dukker de automatisk opp i nettbanken. eFaktura vises i alle nettbankene du har.

5. Del konto

Ønsker du å dele konto med ektefelle, samboer eller noen andre du deler utgifter eller sparer til noe spesielt med? Legg den eller de til som "disponent" på kontoen, så får alle tilgang til kontoen i hver sin nettbank.
Du kan også bestille bankkort til den eller de du deler kontoen med. De må være registrert som kunde i OBOS-banken, men OBOS-medlemmer betaler ingenting for kortet. 

6. Avslutt kundeforholdet i nåværende bank

Ønsker du å avslutte kundeforholdet i din gamle bank, anbefaler vi at du bestiller BankID og BankID på mobil hos oss først. Det gjør du i nettbanken. Flytter du lønnskonto, sparekonto og betalingsavtaler til oss, skal det være nok at du sender banken en melding med din oppsigelse.

Andre ting å huske på:

  • Betal eventuell negativ saldo i gammel bank. 
  • Det er lurt å makulere gamle kort og kodebrikker. Da slipper du eventuelle årsgebyrer som trekkes fra kontoen.
  • Har du regninger til forfall i gammel bank, kan du slette dem og registrere dem på nytt hos oss. 
  • Ta gjerne vare på kontoutskrifter og årsoppgaver fra gammel bank.  Arkivfunksjonen forsvinner når nettbankavtalen avsluttes.  

Har du ikke registrert deg i OBOS-banken?

Det er enkelt og uforpliktende å registrere seg. Bruk BankID, så er nettbanken klar til bruk med én gang.

Registrer deg

Priser hos andre banker

På finansportalen.no kan du sammenligne priser på tvers av bankene. 

Flytte lånet?

Ønsker du å flytte lånet over til oss? Det kan lønne seg for deg.

Søk om lån

Har du barnekonto i en annen bank? 

Bruke eller spare? Uansett hva kontoen skal brukes til, har vi gode fordeler for barna. Det er enkelt, trygt og lønnsomt å ha konto hos oss.

Se barnas muligheter i OBOS-banken