Følg disse enkle stegene for å bytte bank:
Ta i bruk OBOS-banken
Mange tror det er komplisert og tidkrevende å ta i bruk en ny bank, men det tar faktisk ikke mer enn to minutter. Så fort du blir kunde hos oss, får du automatisk en OBOS-konto klar til bruk. Trenger du flere kontoer eller bankkort, bestiller du det ganske enkelt ved å logge inn i nettbanken.
Bestill bankkort
Som medlem betaler du ikke årsgebyr for kortet (noe man vanligvis gjør i andre banker). I tillegg til at du kan velge egen PIN-kode til bankkortet, kan du aktivere Apple Pay eller Google Pay i mobilbanken med en gang. Du kan med andre ord begynne å bruke kortet før du har fått det fysisk i posten.
Opprett flere kontoer
Det er smart å opprette kontoer til ulike formål, som for eksempel brukskonto, reisekonto, matkonto, bufferkonto og sparekonto. Et tips er å gi kontoene dine egne navn slik at det blir enklere å holde oversikt over økonomien.
Få lønnen din inn på riktig konto
Send det nye kontonummeret ditt til arbeidsgiveren din, så kommer neste lønn inn på riktig konto. Vi har gjort klar en e-post til deg nedenfor. Du trenger bare å fylle inn e-postadresse og kontonummer.
Husk også på å gi beskjed til andre som du får faste utbetalinger fra, for eksempel Nav hvis du mottar trygd, Lånekassen for stipend og Skatteetaten for utbetaling av skattepenger.
Oppdater appene dine
Logg inn i appene du bruker og oppdater betalingsinformasjonen din. Det kan for eksempel være apper du bruker ofte som Vipps, Vy, Ruter og App Store. Det er kjedelig om du ikke får betalt fordi du har glemt å registrere nytt kort eller kontonummer.
Flytt betalingsavtaler
Vi har laget en oppskrift for hvordan du går frem for å flytte AvtaleGiroene dine. Les mer om hvordan du flytter du AvtaleGiroer.
Har du eFaktura-avtaler, dukker de automatisk opp i alle banker du har. Betalingsavtaler og faste trekk må du opprette på nytt, men det er en engangsjobb gjort på få minutter.
Del kontoen samboer eller ektefelle
Med en eller flere felles kontoer er det enkelt å dele på utgiftene eller spare til noe sammen. I nettbanken kan du legge til disponent på de kontoene dere ønsker å ha felles. Det er også mulig å bestille bankkort, både til deg og disponenten, på konto dere har felles.
Bestill BankID
Når du har fått første lønn inn på OBOS-kontoen din kan du bestille BankID. Hvis du skal avslutte hele kundeforholdet ditt i den gamle banken, slutter også BankIDen din å fungere. Du må derfor bestille ny hos oss før du avslutter kundeforholdet i den andre banken. Slik bestiller du BankID.
Avslutt kundeforholdet i gammel bank
Når du har fått flyttet kontoene og har aktivert BankID er du klar for å avsutte kundeforholdet i gammel bank. Det gjør du ved å sende en melding til den gamle banken der du sier opp kundeforholdet.
Andre ting som kan være lurt å gjøre
- Makuler gamle kort og kodebrikker
- Slett regninger du eventuelt har til forfall i gammel bank og registrere dem på nytt hos oss
- Ta vare på kontoutskrifter og årsoppgaver fra gammel bank hvis du trenger de. Arkivfunksjonen forsvinner når du avslutter kundeforholdet