Signeringsportalen
Med elektronisk signering slipper du å tenke på printer og postgang. Logg inn med BankID enten du skal signere en avtale eller legitimere deg.
Logg inn i SigneringsportalenSlik logger du inn og signerer dokumenter i Signeringsportalen
-
Jeg har fått beskjed om å legitimere meg
I Signeringsportalen kan du både skrive under på avtaler og legitimere deg. Har du fått brev, e-post eller SMS med informasjon om at du kan legitimere deg ved å logge inn på Signeringsportalen, så har du kommet riktig.
Gå til Signeringsportalen, eller trykk på knappen over som heter Logg inn i Signeringsportalen. Om du lurer på hvordan du logger inn, så finner du fremgangsmåten for det under. Du finner også beskrivelse for hvordan du signerer et dokument - og dermed legitimerer deg.
-
Kan jeg bruke BankID på mobil?
Noen banker tilbyr alternativet å bruke BankID på mobil i kombinasjon med "vanlig" BankID. Dersom du velger dette alternativet, er du nødt til å bruke BankID-passordet i tillegg til PIN-koden som er knyttet til din BankID på mobil. Opplever du problemer, ta kontakt med banken som har utstedt din BankID og beskriv problemet. Husker du ikke BankID-passordet ditt, får du også hjelp til å lage et nytt.
1: Gå til Signeringsportalen, eller trykk på knappen over som heter Logg inn i Signeringsportalen.
2: Skriv inn fødselsnummeret ditt, 11 siffer.
3: Trykk på Velg annen BankID om du ikke får opp BankID på mobil som alternativ. Deretter kan du velge BankID på mobil og trykke på pilen for å gå videre.
Får du ikke opp BankID på mobil som alternativ? Da må du kontakte banken du har bestilt BankID hos. Sannsynligvis skyldes problemet at banken ikke har åpnet opp for å signere med BankID på mobil.
4: Kontroller at du får samme referanseord tilsendt til mobilen. Tast inn PIN-koden som hører til BankID på mobil. Dette er en firesifret kode du lagde da du bestilte BankID på mobil.
5: Skriv inn ditt personlige BankID-passord, og trykk på pilen for å gå videre. Passordet lagde du da du bestilte BankID. Har du glemt passordet, kontakt banken du bestilte BankID hos for å få et nytt.
6: Du er nå logget inn i Signeringsportalen, og kan signere dokumenter du har fått tilsendt fra oss. Trykk på Start signering.
-
Logg inn med kodebrikke
1: Gå til Signeringsportalen, eller trykk på knappen over som heter Logg inn i Signeringsportalen.
2: Skriv inn fødselsnummeret ditt, 11 siffer.
3: Velg alternativet OBOS-banken. Ha kodebrikken tilgjengelig.
4: Nå skal du skrive inn en engangskode. Skru på kodebrikken, så får du frem engangskoden.
5: Skriv inn ditt personlige BankID-passord, og trykk på pilen for å gå videre. Passordet lagde du da du bestilte BankID. Har du glemt passordet, kontakt banken du bestilte BankID hos for å få et nytt.
6: Du er nå logget inn i Signeringsportalen, og kan signere dokumenter du har fått tilsendt fra oss. Trykk på Start signering.
-
Slik signerer du dokumenter i Signeringsportalen
Når du får et dokument som skal signeres elektronisk, vil det se noenlunde ut som i bildet under. Har du fått flere dokumenter, listes de opp under hverandre. Legg merke til at du er nødt til å signere alle dokumentene, det holder ikke å signere kun ett.
1. Trykk på Start signering.
2: Vi anbefaler å lese gjennom det du skal signere. Trykk på filnavnet/symbolet for å laste det ned.
3: Når filen er lastet ned, kan du åpne den og lese gjennom. Det kan være lurt å lagre dokumentet hvis du skulle trenge det ved et senere tidspunkt.
4: Når du har lest dokumentet og ønsker å gå videre, huk av på boksen som er markert i rødt for å bekrefte at du har lest og forstått innholdet. Trykk deretter på pilen for å gå videre.
5: På dette steget, signerer du dokumentet. Det dukker opp en fremgangsmåte for hva du skal skrive inn for å gå videre. Uavhengig av hvordan du logget inn, må du skrive BankID-passordet ditt.
6: Når du har signert, blir du sendt tilbake til oversikten. Her ser du dokumentene du har signert, og hva som eventuelt mangler signatur. Gjenta stegene over til alle dokumentene er signert, deretter kan du logge ut. Da har du gjort ditt.
-
Jeg får feilmelding når jeg prøver å signere
Noen opplever å få feilmelding ved signering av større dokumenter. Dette skyldes som regel at banken ikke har åpnet opp for muligheten til å signere. Det er heldigvis enkelt å gjøre noe med det. Kontakt banken du har bestilt BankID hos, og forklar problemet. Det pleier å ordne seg veldig raskt.