- Logg inn i nettbanken
- Åpne menyen, velg Dele konto under Kontoer
- Legg til den eller de du ønsker å dele konto med
- Nå er kontoen delt
Ofte stilte spørsmål
Lurer du på hvordan du søker lån, legger inn ny AvtaleGiro eller logger inn i nettbanken? Dette og mye mer finner du svar på.
Betaling
-
Hvordan endre beløpsgrense for overføring mellom kontoer?
Du kan selv endre beløpsgrensen opp til 3 000 000 kroner i nettbanken:
- Åpne menyen.
- Velg Beløpsgrense under Kontoer.
Her kan du sette beløpsgrensen du vil ha. Ønsker du en beløpsgrense høyere enn 3 000 000 kroner, send oss en melding i nettbanken eller ring oss på 22 86 58 00.
-
Betalingsfrister
Ordinære betalingsfrister:
Det går 4 trekk om dagen. Tidspunkter for godskriving står i parentes.
- Kl. 00:00 (ca. 06:15)
- Kl. 09:30 (ca. 11:30)
- Kl. 11:30 (ca. 14:00)
- Kl. 13:30 (ca. 16:00)
Betalinger registrert etter kl. 13:30 vil vanligvis ikke nå mottakers konto samme dag. Disse vil gjennomføres første tilgjengelige virkedag.
Mottaker i OBOS-banken:
Når du overfører/ betaler til en mottaker i OBOS-banken, vil betalingen som regel bli utført med en gang.
Mottaker i en annen bank:
Ved innenlandsbetalinger (i Norge) vil OBOS-banken overføre penger til mottaker så raskt som praktisk mulig.
Det er tidspunktet for når du legger betalingen inn i nettbanken og hvor lang tid det tar for mottakerbanken å godskrive kontoen, som avgjør når mottaker får pengene inn på sin konto.
-
Hvordan registrerer jeg en betaling til utlandet?
Du legger inn betalinger til utlandet i nettbanken, via menyen.
Du må oppgi mottakers IBAN (kontonummer) og bruke det i kombinasjon med BIC/SWIFT. I enkelte tilfeller vil BIC/SWIFT automatisk genereres basert på oppgitt IBAN.
Forklaring IBAN/ BIC/ SWIFT
- IBAN (International Bank Account Number): internasjonal standard for kontonummer. De første to karakterene i IBAN indikerer land. Ditt IBAN-nummer finner du på kontoutskriften din.
- BIC/SWIFT (Bank Identifier Code / Society of Worldwide Interbank Financial Telecommunications): internasjonal standarder for identifisering av bank. BIC/SWIFT består av 8 eller 11 tegn og kan inneholde både bokstaver og tall.
- Bankkode: nasjonal kode som identifiserer mottakers bank. For noen land kan bankkode være relevant, enten alene eller i kombinasjon med BIC/SWIFT.
Formål med betalingen
Myndighetene krever at man ved registrering av utenlandsbetaling angir formålet ved betaling. Dette blir rapportert til norske myndigheter sammen med øvrige transaksjonsdetaljer.
Prioritet
Det finnes ulike valg for omkostninger og prioritet. Her vil omstendighetene for den enkelte betaling være avgjørende for fornuftige valg. Som hovedregel vil delte omkostninger (”Avsender betaler kun omkostninger i Norge”) og prioritet ”Normal” gi en rask og kostnadseffektiv transaksjon.
Dersom du er usikker eller har flere spørsmål, ta kontakt med oss. -
Hvordan kan jeg motta betaling fra utlandet?
Ved betalinger fra utlandet til din konto i OBOS-banken må SWIFT og IBAN-nummer oppgis.
OBOS-bankens SWIFT er OBOSNOK1.
Ditt IBAN-nummer finner du på en (hvilken som helst) kontoutskrift. Kontoutskriftene finner du i menyen under Meldinger/Bankmeldinger.- Logg inn i nettbanken
- Klikk på Meny
- Velg Bankmeldinger under Meldinger
Forklaring IBAN/ BIC/ SWIFTIBAN og BIC/SWIFT er internasjonale standarder for henholdsvis kontonummer og identifisering av bank. De første to karakterene i IBAN indikerer land. BIC/SWIFT er bygget opp av 8 eller 11 tegn og kan inneholde både bokstaver og tall. For enkelte land kan bankkode være relevant, enten alene eller i kombinasjon med BIC/SWIFT.
-
Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?
Med AvtaleGiro betales regningene dine automatisk på forfallsdato. Det er vanlig å bruke AvtaleGiro når du har en langvarig og gjentakende regning som kommer hver måned/ hvert kvartal som for eksempel strøm, husleie, abonnement, osv.
Du velger selv hvilke av dine regninger som belastes på denne måten og du kan angi maksimalt tillatt beløp.
AvtaleGiro oppretter du enkelt i nettbanken, vanligvis ved å akseptere forslag som du får i nettbanken.
- Logg inn i nettbanken og klikk på Meny
- Velg eFaktura/AvtaleGiro under Betaling og overføring
- Velg Opprett ny eFaktura eller avtalegiro
- Søk på mottakers navn eller kontonummer for å sette opp avtalen
-
Hvordan flytter jeg AvtaleGiro fra en annen bank?
Finn mottakers KID- og kontonummer før du setter i gang. Denne informasjonen finner du i din gamle nettbank.
-
Flytte eFaktura
eFaktura følger fødselsnummeret ditt, og vil derfor være tilgjengelig i alle norske banker. Det betyr at eFakturaene dine blir automatisk tilgjengelige i OBOS-banken uten at du trenger å gjøre noe.
Det er viktig at du ikke sletter eFaktura-avtalene dine i din tidligere bank.
I de tilfeller der eFaktura kombineres med AvtaleGiro vil fremvisning skje i den banken hvor AvtaleGiro ligger.
-
Hvordan betaler jeg ned på kredittkortet?
Vi anbefaler at du bruker eFaktura når du skal betale din kredittkortregning for å unngå fakturagebyr. eFaktura-referansen er KID-nummeret som du finner på din faktura.
Ønsker du å betale utover de faste fakturaene, bruk følgende:
- Kontonummer: 9820.94.94000
- KID-nummer: består av 12 siffer og starter med 1872. Du finner KID-nummeret på kredittkortet i nettbanken (under Mine kort) eller på fakturaen.
-
Hvordan fungerer kontaktløs betaling?
Symbolet som viser at en betalingsterminal godtar kontaktløs betaling ligner litt på et wifi-symbol. Ser du dette symbolet, kan du legge kortet eller mobilen inntil terminalen og vente på godkjenning. Betalingen blir utført uten at du trenger å taste kode når beløpet er under 500 kroner. På denne måten risikerer du ikke at noen ser koden når du taster den inn. Det er en enklere, raskere og kanskje litt morsommere måte å betale på.
For å ivareta sikkerheten blir du noen ganger bedt om å taste inn PIN-koden din. Dersom beløpet er høyere enn 500 kroner, må du alltid taste inn PIN-koden.
Du kan betale kontaktløst både i Norge og i utlandet.
-
Hvordan endrer jeg konto for en avtalegiro?
Ønsker du å bytte kontoen som en avtalegiro trekkes fra, er det en enkel sak å gjøre det selv:
- Logg inn i nettbanken (eller mobilbanken).
- Åpne menyen og velg eFaktura/AvtaleGiro.
- Velg avtalen du ønsker å endre og trykk på Vis detaljer/Endre avtale.
- Velg ny konto fra nedtrekksmenyen og lagre endringen.
Om det allerede ligger en regning til forfall, vil ikke endringen gjelde før neste trekk. Sjekk forfallsoversikten (som du finner i menyen).
-
Hvordan regnes vekslingskursen når jeg bruker kortet i utlandet?
Kjøp og uttak av kontanter i minibank i utenlandsk valuta blir omregnet til norske kroner gjennom en vekslingskurs. Kursen består av en referanse-vekslingskurs fra Visa og en valuta vekslingsmargin.
Gjør du kjøp eller kontantuttak i utenlandsk valuta (EU/ EØS), vil du motta et varsel fra oss. Dette er fordi det er en forskjell i prosent mellom vekslingskursen vår, og referansekursen fra Den Europeiske Sentralbanken (ECB). Vekslingskursene kan variere fra dag til dag.
Slik blir vekslingskursen regnet ut
Hva:
Forklaring:
Kjøp: 10 EUR Kjøpet i lokal valuta. Belastet beløp: 102, 80 kr Beløpet du blir belastet, og som du ser i nettbanken. Vekslingskurs: NOK / EUR 10,280 Består av Visa referansekurs, i tillegg til OBOS-bankens valutapåslag. Vårt valutapåslag: 1,75 % Består av omregningskursen Visa får hos sine bankforbindelser, i tillegg til et kurspåslag. ECBs valutapåslag: 2,20 % Kursen vi bruker i dette eksempelet er 2,20% høyere enn ECBs referansekurs. Vil du regne ut vekslingsmarginene på en valutatransaksjon, kan du bruke Visa sin kalkulator (ekstern side)
Boliglån
-
Hvordan søker jeg om lån?
Det er fort gjort å søke om lån:
Er du på boligjakt? Da må du søke om finansieringsbevis, sånn at du vet hvor mye du kan låne og hvor mye du kan kjøpe for. Det er ingen forpliktelser ved å søke om finansieringsbevis. Du trenger kun å registrere deg som kunde i banken slik at vi kan gi deg tilbud.
Ønsker du å flytte lånet fra en annen bank? Da søker du om å flytte boliglånet ditt til oss.
Trenger du å øke boliglånet som du har hos oss? Da må du logge inn i nettbanken eller mobilbanken og søke om å øke boliglånet. -
Hva koster det å flytte lånet mitt til OBOS-banken?
Du betaler et gebyr for etablering, og et gebyr for tinglysning.
Gebyr Beløp Etableringsgebyr boliglån Fra 1500 kr Tinglysningsgebyr borettslag 440 kr (elektronisk signering)
480 kr (papirbasert signering)Tinglysningsgebyr selveier 540 kr (elektronisk signering)
585 kr (papirbasert signering)Tinglysningsgebyr selveier ved bankbytte av eksisterende pant 200 kr Alle priser finner du i vår prisliste.
-
Hvem kan søke lån i OBOS-banken?
Alle over 18 år kan søke lån i OBOS-banken.
Vi gjør en helhetsvurdering for hver søknad, med hovedfokus på betalingsevne og sikkerhet. Har du betalingsanmerkning, kan vi dessverre ikke tilby deg lån.
-
Hvilke vedlegg må jeg levere sammen med lånesøknaden?
Når du søker om finansieringsbevis
Da samtykker du til at vi henter informasjon vi trenger fra Altinn underveis i søknaden. Så da slipper du å sende oss noe som helst.Hvis du søker om å flytte lånet ditt til oss
Da henter vi også informasjonen vi trenger fra Altinn om du gir samtykke til det. Da får du en sms og e-post etter du har send inn søknaden der det står hvordan du går frem.Om du ikke avgir samtykke til at vi henter informasjonen, må du laste opp og sende følgende informasjon i kontaktskjema:
- Din siste lønnslipp og skattemelding for siste år.
- Medlåntaker siste lønnslipp og skattemelding for siste år (om du søker lån med en annen).
- Kausjonistens siste lønnslipp og skattemelding (om du har kausjonist)
-
Tilbyr dere avdragsfrihet?
Vi tilbyr avdragsfrihet i inntil 10 år dersom lånet er sikret innenfor 60 prosent av boligens verdi. Her kan du søke om avdragsfrihet.
-
Endre eksisterende lån
Endre konto og forfallsdato:
Logg inn i nettbanken, åpne menyen og velg Endre trekkonto/ forfallsdato. Her kan du velge hvilken konto lånet skal betales fra, og hvilken forfallsdato kontoen belastes.
Betale ned ekstra på lånet:
Logg inn i nettbanken, åpne menyen og velg Ekstra nedbetaling. Fyll inn konto, beløpet du vil betale og bekreft betalingen. Nedbetalingsplanen blir automatisk oppdatert og nedbetalingstiden reduseres automatisk.
NB: Selv om du foretar en ekstra nedbetaling, så vil fremdeles det faste trekket gå sin vante gang.
Øke beløpet du betaler:
Logg inn i nettbanken, åpne menyen og velg Øke terminbeløpet. Skriv inn beløpet du ønsker å betale fast, og lagre.
Øke lånebeløpet:
Logg inn i nettbanken, og velg Øke boliglån i menyen. Følg stegene for å sende søknaden om å øke lånebeløpet.
Gjøre andre endringer:
Dersom du ønsker å gjøre andre endringer på lånet som du ikke får gjort selv, send oss en melding i nettbanken.
-
Hvor lang tid tar det å få svar på en lånesøknad?
Vi forsøker å behandle alle søknader så raskt som mulig, og senest innen to uker fra vi mottar all nødvendig dokumentasjon.
Vanligvis får du svar raskere enn dette, men av og til har vi høy pågang og noe lengre tid må beregnes.
Dersom du trenger finansieringsbevis og forventer å legge inn bud på en bolig i løpet av de nærmest dagene, klarer vi vanligvis å hjelpe deg innen fristen.
-
Hvordan blir lånet utbetalt når jeg har kjøpt bolig?
Ta kontakt med oss så snart du har kjøpt en bolig.
Vi trenger kopi av kjøpekontrakten for å se hvem vi skal utbetale til, og hvilken overtakelsesdato som er avtalt. Nøyaktig lånebeløp avtaler vi med deg.
-
Hvor lang tid tar det før lånet blir utbetalt?
Ved refinansiering tar det vanligvis 1-2 uker fra vi har mottatt signerte lånepapirer fra deg.
Signerer du med BankID, tar det som regel en uke.
Dersom du trenger lån til kjøp av bolig, ordner vi utbetaling i henhold til avtalt overtagelsesdato.
-
Kan jeg betale ned ekstra på lånet
Ønsker du å betale ned ekstra på lånet ditt, er det en enkel sak. Logg inn i nettbanken og velg Ekstra nedbetaling i menyen. Fyll inn konto og beløp og bekreft betalingen. Nedbetalingsplanen blir automatisk oppdatert.
-
Hva gjør jeg hvis det ikke var dekning på konto ved forfall?
Du kan betale utestående saldo direkte inn på kontonummeret til lånet.
-
Kan jeg betale terminbeløp på forskudd?
Det er ikke mulig å betale terminbeløp på forskudd.
Dersom du ønsker å sette av penger til betaling av lån, kan du sette inn beløpet på belastningskontoen din.
-
Hvordan betaler jeg ned på lånet?
Terminbeløpet trekkes automatisk fra belastningskontoen din hver måned. Dersom du har en annen belastningskonto enn den kontoen du får inn lønn på, anbefaler vi at du setter opp et fast månedlig trekk til belastningskontoen.
Du får full oversikt over dine lån og kontoer ved å logge inn i nettbanken. Klikk på Meny. Velg Kontoer og lån, og deretter Kontodetaljer. Her finner du blant annet:- Kontonummer på belastningskontoen din
- Dato for neste forfall
- Beløpet som trekkes ved neste forfall
- Nedbetalingsplan som oppdateres ved eventuelle renteendringer
Bli kunde og bytte bank
-
Hvordan blir jeg kunde i OBOS-banken?
Det er enkelt å registrere seg hos oss, uansett om du vil bytte bank eller bare opprette en konto.
Alt du trenger å gjøre er å registrere deg som kunde, så får du tilgang til nettbank med en gang. Med BankID tar det ikke mer enn to minutter.
Har du ikke BankID får du tilsendt en kodebrikke fra OBOS-banken.
Utenlandske statsborgere kan registrere seg her.
-
Hvordan bytter jeg til OBOS-banken?
Det er veldig enkelt å bytte til OBOS-banken. Kort forklart er det tre steg du må gjennom:
- Send det nye kontonummer til de du mottar innbetalinger fra, f.eks. arbeidsgiver, pensjon, barnetrygd, osv. Du vil jo at fremtidige innbetalinger kommer inn på riktig konto.
- Bestill bankkort i nettbanken slik at du kan betale for varer og tjenester. Klikk på Meny og velg Bestill bankkort under Kort.
- Flytt avtalegiroene dine til OBOS-banken. Har du faste betalinger og overføringer, registrerer du dem bare på nytt i nettbanken. eFakturaene dine vil automatisk dukke opp i OBOS-banken.
For å avslutte kundeforholdet i din nåværende bank, sjekk følgende:
- Sørg for at regninger som ligger til forfall i din gamle bank blir betalt. Overfør deretter restbeløp til ønsket konto i OBOS-banken.
- Ta vare på eventuelle kontoutskrifter og årsoppgaver. Arkivfunksjonen forsvinner når nettbankavtalen avsluttes.
- Avslutt og makuler gamle kort, kodebrikker og lignende. Det er dumt å betale for kort du ikke bruker.
-
Hvordan oppretter jeg konto til barn?
Enten det er boligsparing eller daglig bruk, har vi en konto som passer.
-
Må jeg bytte bank for å bli kunde i OBOS-banken?
Vi har gode betingelser på både dagligbank, sparing og lån, men du velger selv hvilke av tjenestene du ønsker å bruke. Du står helt fritt til å bruke andre banker i tillegg.
Du kan bruke BankID på tvers av alle norske nettbanker, og trenger derfor kun én kodebrikke med BankID for å logge inn.
Innlogging og nettbank
-
Innloggingsproblemer
Her er noen av feilsituasjonene som kan oppstå, og beskrivelse av hvordan du kan komme videre.
BankID-melding: "Feil data inntastet, vennligst prøv igjen"
Dersom du har prøvd å logge inn flere ganger, men får samme beskjed, kan det være at kodebrikken som du bruker ikke er knyttet opp mot valgt BankID. Sjekk om du har BankID ved å gå gjennom denne dialogen på BankID.no. Hvis du ikke klarer det må du velge "Jeg ønsker å få tilsendt kodebrikke fra OBOS-banken". Hvis du klarer å gjennomføre prosessen har du BankID. Ta kontakt med banken du bestilte BankID fra for videre hjelp til å løse problemet.
BankID feilmelding: "BID-xxxx"
Lukk alle nettleservinduer og start datamaskinen på nytt, eller forsøk på en annen datamaskin. Får du fortsatt BID-feilmeldingen, kontakt banken eller søk etter feilmeldingen (BID-referansen) på internett.
BID-c167
Har du endret abonnementet eller byttet SIM-kort? logg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestill BankID på mobil på nytt.BID-1439
Din BankID er sperret. Ring oss så hjelper vi deg.BID-1337
Forsøk å stenge nettleseren og starte maskinen på nyttBID-1118
Sjekk antivirusprogrammet på din datamaskinen. Se etter egenskapen "Nettbankbeskyttelse" og slå av denne. Eller det kan være problemer med nettverket du er tilkoblet.BID-20a1, BID-20a2, BID-20b0, BID-20b1, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-2034
Disse feilmeldingene kan skyldes gammel nettleser, eller dårlig nettverk.BankID registreringsbildet kommer ikke opp på skjermen
Hvis du har problemer med å laste selve BankID-dialogen, bør du forsøke med en annen nettleser. Du kan også kan teste din datamaskin på BankID sine nettsider.
Feilkode 403 "access is denied"
Denne feilmeldingen kommer som regel hvis du logget inn i nettbanken før du ble registrert som kunde. Løsningen er å registrere deg som kunde. Hvis du har registrert deg som kunde, men får denne feilkoden, kontakt oss for videre hjelp.
-
Hvordan får jeg engangskode til kodebrikke?
Hvis du har mottatt kodebrikke fra OBOS-banken, skal du ha mottatt et førstegangspassord på e-post, SMS eller brev.
- Skriv inn førstegangspassordet (nøyaktig slik det er skrevet) og trykk på "Utfør". Legg inn førstegangspassordet på nytt i feltet "Gammelt passord".
- Skriv deretter inn ditt nye/ønskede passord.
- Det nye passordet må bestå av minst seks tall og/eller bokstaver. Passordet kan ikke inneholde æ, ø eller å, og skiller mellom store og små bokstaver.
Har du ikke mottatt engangspassordet, kan du bestille et nytt ved å ringe oss på 22 86 58 00 eller sende oss en melding via kontaktskjema.
-
Hvordan får jeg tilgang til nettbanken?
Registrer deg som kunde. Det er veldig enkelt og tar kun et par minutter. Da får du nettbankavtale, og kan bruke nettbanken.
-
Jeg har logget meg inn, men ser ikke kontoene mine og/eller får feilmelding når jeg forsøker å betale
Dette kan bety at du har logget deg inn med BankID før du har registrert deg for tilgang til nettbanken (funksjonene for å betale etc.). For å få tilgang til nettbanken må du først registrere deg som kunde:
- Registrer deg som kunde.
- Ring eller send oss en melding i kontaktskjema, så knytter vi opp kontoene dine slik at de vises i nettbanken.
- Når det er gjort, kan du bruke nett- og mobilbanken som normalt.
-
Jeg har glemt passordet
Har du glemt passordet så du ikke får logget inn i nettbanken? Ring oss på 22 86 58 00, så hjelper vi deg.
-
Jeg trenger ny kodebrikke
Har du problemer med kodebrikken eller den ikke fungerer lenger, kan du bestille ny. Send oss melding via kontaktskjema når du er logget inn i nettbanken, eller ring oss på 22 86 58 00.
-
Hvordan endrer jeg navn på kontoene mine?
Hvis du har flere kontoer, kan det være greit å navngi dem ulikt slik at du får bedre oversikt.
Slik endrer du navn på kontoen når du er logget inn i nettbanken via pc:
- Klikk på kontoen du ønsker å endre navn på i kontooversikten.
- Trykk på Kontoinnstillinger.
- Velg kontoen du ønsker å endre navn på i rullegardinen og skriv inn ønsket navn.
- Trykk på Lagre endringer.
Slik endrer du navn på kontoen når du er logget inn via mobilappen:
- Klikk på menyen øverst til venstre.
- Trykk på Kontoer og Kontoinnstillinger.
- Velg kontoen du ønsker å endre navn på i rullegardinen og skriv inn ønsket navn.
- Trykk på Lagre endringer.
-
Hva er en disponent?
Ønsker du å dele en eller flere kontoer med noen andre, kan du enkelt gi tilgang ved å legge de til som disponenter. Det eneste vi krever er at disponenten er registrert i OBOS-banken for å få tilgang til nettbanken.
En disponent har fullmakt til å gjøre det samme som den som eier kontoen. Skal den du deler konto med ha bankkort, bestiller du det selv i nettbanken. Og det koster selvfølgelig ingenting.
Del konto - legg til disponent
-
Hvilke nettlesere kan jeg bruke når jeg logger inn i nettbanken?
Vi setter sikkerheten høyt, og anbefaler at du oppdaterer både operativsystem og nettlesere med de siste versjonene.
Nettleserstøtte:
- Edge (Windows 10)
- Internet Explorer 11 (Windows 8)
- Chrome (siste versjon)
- Safari (siste versjon)
- Firefox (siste versjon)
- Opera (siste versjon)
Smarttelefonstøtte:
Sørg for at du oppdaterer operativsystemet jevnlig, uavhengig av om du har Android eller iOS.
- iOS versjon 11 og nyere, med siste versjon av Safari.
- Android versjon 5.1 og nyere, med siste versjon av Chrome.
Våre besøkende bruker følgende nettlesere:
Nettleser
% (avrundet)
Mobilbanken
54
Chrome
23
Safari
10
Safari (in-app)
6
Edge
2
Internet Explorer
2
Android Webview
2
Firefox
1
Samsung Internet
1